fredag 22. januar 2010

Energityver???


I dag fikk jeg høre ett nytt ord; energityver...
Da jeg først hørte ordet tenkte jeg,hva er det???
Men så da jeg fikk en forklaring på hva det var,så fant jeg fort ut at dette er et kjent fenomen som sikkert de fleste har hørt om,men som man kanskje ikke har hatt et dekkende ord på.
Eller er det bare jeg som ikke har hørt om dette før???
På nettsiden til Psykisk Helse forklares energityven på denne måten;
"Det kan være alt fra sjefen,til en god venninne, en eldre slektning
eller en person vi møter på gata.
Felles for dem alle er at det tapper oss for energi med klagesangen sin, de velmenende rådene eller kritikken.
Energityvene oppfører seg på en måte som gjør at vi bruker veldig mye energi på dem.
De krever ting av oss,eller vi oppfatter det som at de krever noe av oss,
men det er ikke sikkert at de selv oppfatter seg som krevende..."
Doktor Online fant jeg et annet innlegg om energityver,der forklares det hva som kan tappe deg i forhold til forskjellige typer mat,for mye/for lite trening,rot,stress og andre ting.
Vel verdt å lese...
Treningstips får man en oversikt over 6 energityver man bør kvitte seg med for å øke enrginivået sitt,gode råd der også.
Gjennom livet vårt blir vi utsatt for flere av de forskjellige typene energityver,og det er jo opp til hver enkelt hvorvidt vi vil la disse energityvene suge oss tomme for energi,eller om vi en gang for alle vil kvitte oss med dem.
Når det gjelder energityver i menneskelig utgave,så er det ingen tvil om at disse er slitsomme. De tømmer oss for energi og gjør at vårt fokus på ting vi har tenkt å gjøre blir satt i bakgrunnen,fordi energityvene stjeler all vår oppmerksomhet.
Når det gjelder energityver i den utgaven som har med mat og trim/trening å gjøre,så er jo det et enda viktigere tema.
Det har jo vært mye oppe i media at vi må bli mer bevisste på hva vi putter i oss og at vi må ta bedre vare på kroppen vår.
Overvekt og diabetes er de nye folkesykdommene,og det er skremmende.
Ja,det var dagens (og morgendagens) tema...
Energityver...
Farlige å omgi seg med eller ha som store deler av sin hverdag,jeg tror vi må bli flinkere på å ta tak i disse problemene og gjøre noe med det.
Livet er for kort til at vi skal la oss spise opp av sånne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så fint at du vil legge igjen en kommentar, den vil bli videresendt til mailen min ;)