torsdag 28. mars 2013

Påskeferie;)


Så var det blitt påskeferie og det er tid for å hente seg inn, senke skuldrene litt og nyte noen ekstra fridager.
Vi har ingen planer for påsken i år, litt vanskelig å dra noen steder med i overkant av 100 sauer i fjøset, men det er greit. Jeg synes påsken er en av de høytidene det er koseligst å være hjemme, mye å se på på tv og så kan man heller ta dagsutflukter med utgangspunkt hjemmefra.
Så langt har ikke været vært det aller beste heller, så da kan det være greit å holde seg i nærheten av hjemmet. Når det i tillegg snør vannrett til tider og været skifter kjapt mellom tette snøbyger og opphold, så er det nok tryggest å være hjemme.


Vi startet påskeferien en dag før jeg hadde tatt ferie, tok ungene med meg på busstur til Tromsø. De har snakket frampå om det ei stund, og nå passet det. Hadde ærend til Husfliden, måtte kjøpe ny bunadskjorte, den jeg hadde var blitt så fæl, flekkete og gulnet. Var litt dyrt for ei ny, men det er jo ei investering.


Etter at bunadskjorta var innkjøpt, tok vi bussen til Jekta, et stort kjøpesenter litt utafor sentrum. Der er det butikker for enhver smak, og mye å bruke penger på...både for liten og stor. Jeg hadde lovt ungene en tur på Yogurt Heaven, en "isbutikk" hvor man tapper yoghurtisen ned i beger, for så å fylle på med det man vil av pynt og strøssel. Falt i god smak hos dem alle.
Aleksander skal på klassetur med klassen til Krakow rett over påske, så noe av vitsen med byturen var å lære ham med minibankkortet. Så da fikk han testet ut både det å ta ut penger og det å betaler med kortet, kjekt å kunne. Mulig vi er seint ute med å ordne slikt til ungene, men det har liksom ikke vært aktuelt og de har egentlig ikke hatt behov for det heller til nå. Men Silje kommer nok til å få det når ho blir 13 (er det som er aldersgrensa), tenker jo at det er like greit at de lærer seg det først som sist. Også er det jo veldig greit når de er barnevakt og slikt, så kan man bare overføre det rett på konto;)

Vi var ei stund på Jekta, så tok vi bussen tilbake til sentrum, også bussen hjem igjen klokka 16. Vi hadde det ordentlig koselig, og ungene fikk gå litt alene rundt om. Er greit det også, at de lærer seg å finne fram på steder de ikke er så kjente...huff,begynner å få store unger:( Godt mora er like ung fortsatt!

Sebastian måtte jo også få egne penger da vi var i byen, det ble en 200-lapp, og for den kjøpte han seg en hatt (!) og ei blokkfløyte ;) Du kan tro far i huset var fornøyd med det siste kjøpet :$ De er så lett å glede de små, og den hatten har Sebastian hatt lyst på lenge, så nå når han kunne bruke egne penger så syns jeg det var greit. Og det er jo ikke det verste å bruke penger på;) Blokkfløyta kan man jo diskutere hvor stor nødvendigheten var...men gutten var gøad og fornøyd, så får bare vi tåle litt ulyder;)


Huset ble påskepynta på onsdag, og det ble riktig så fint. Alltid koselig med litt friske farger når vinteren har vært lang og kald og mørk;)


På onsdag var det til min store overraskelse oppholdsvær og sol;) Så da var det ikke noe å tenke på! På med skiene og ut på tur. Tok meg en tur i Bratteng-løypa, er ei løype som idrettslaget kjører opp...skjønt den oppkjøringa har vært noe mangelfull...de to siste gangene jeg har vært der har det vært mye snø i sporene og dårlig oppkjørt, så vet ikke helt hvor mye de prioriterer å kjøre den opp :$ Løypa er på knappe 11 kilometer og er ei fin treningsløype, med ei god blanding av opp og ned bakker;)



Da jeg kom tilbake til bilen, så skiene mine slik ut under. Jeg hadde bedt om smørehjelp av min eminente smører, og han gjorde nok sitt beste utfra forholdene hjemme...men jeg kjente halvveis i løypa at det "lugga" litt...og det var nok fordi sola skein og at det gjorde at snøen ble noe bløtere. Mn jeg ser jo det positive i det, mer jobbing = mer trim!


At helen min så slik ut da jeg kom hjem er en annen ting...au! Fikk gnagsår der den første skituren jeg hadde med nye skisko på...og det er nok ikke blitt helt bra enda:( Men med et gnagsårplaster på så går det helt fint;)


I går malte ungene noen flere egg for å ha på påskeriset. Koselig påskeaktivitet!


Slik ser det ut utendørs nå...frister ikke mye til å gå ut,men vi var likevel ute en tur i dag etter lunsj. Godt å få rørt på kroppen selv om det blåser og snør litt;) Ungene gikk inn etter ei stund, men jeg og far i huset var ute bortimot et par timer, så deilig å komme inn etterpå;)


Til slutt må jeg vise noe som sto på bordet på pauserommet på jobb, da jeg kom dit for siste arbeidsdag før påske. Vi har en kollega i barnehagen som er "gjennom-snill", ho finner alltid på ting for å glede andre og forventer aldri noe tilbake. selv hadde ho dratt på påskeferie og dermed kunne man ikke gjøre noe lignende til gjengjeld;) Har i alle fall sendt ho ei lang takkemelding og jeg har kosa meg veldig med innholdet...hihihi;)

Ønsker dere alle ei fortsatt fin påske, uansett hvor dere oppholder dere!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så fint at du vil legge igjen en kommentar, den vil bli videresendt til mailen min ;)