Et naturfenomen som alltid har facinert meg,er nordlyset.
Jeg husker da jeg var liten,så brukte vi å se på et program på lørdagskveldene som het Halv-sju.
I et av programmene handlet det om nordlyset og overtro.
I gamle dager trodde de at hvis man vinket til nordlyset med et hvitt lommetørkle,så kom nordlyset og tok deg...
Det satt i for å si det sånn,det var såvidt jeg turte å se på nordlyset en gang!!!
Jeg søkte på nettet for å finne ut hva nordlyset egentlig er;
"Aurora polaris (polarlys) er et fysisk fenomen som forekommer når solvinden er kraftigere enn normalt,med store elektriske utladninger som slynger elektrisk ladede partikler mot jorden.
Polarlys på den nordlige halvkula kalles aurora borealis (betyr morgenrøden i nord) eller nordlys,mens polarlys på den sørlige halvkule kalles aurora australis eller sørlys."


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Så fint at du vil legge igjen en kommentar, den vil bli videresendt til mailen min ;)