søndag 13. mars 2011

Tidsklemma...

Å føle tidsklemma
er vel noe vi gjør alle og enhver til tider...
Kanskje spesielt de med små barn og krevende jobber.
Jeg tror ikke jeg er av dem som føler det tyngst,
men selvfølgelig har jeg dager hvor det går i ett;
- vekkerklokka ringer klokka sju
- muligens 10 minutter for seg selv på badet, klærne på ,litt vann i ansiktet og litt sminke på
- dekke frokostbordet (det er et av dagens viktigste måltider,prøver på at alle spiser sammen)
- vekke skoleungene (Sebastian våkner som regel av seg selv når det blir lyder i huset)
- spise frokost,smøre matpakker,pakke sekker
- komme seg på jobb
- 7,5 time på jobb
- hjem,spise middag,lese avisa
- tilbake på jobb på møte
- trening
-hjem for å slappe litt av og sovne på sofaen
- legge seg og sove i senga i 6- 7 timer...
Men av og til har jeg dager som den hvor bildet nedenfor er tatt;

Sola skinner og det drypper fra taket, småfuglene kvitrer og jeg får en følelse av vår...
Sebastian minstemann koser seg,griser med vann og tar livet som det kommer (en evne småbarn har, ingen bekymringer og ingen huslige sysler som presser på...)
Disse dagene putter jeg på kontoen for rekreasjon
og tar de fram de dagene jeg føler tidsklemma...
Forskerne mener vi har skapt tidsklemma selv,
det kan du lese om i denne artikkelen på Dagbladet.no.
Det er mulig de har rett i det.
Men samtidig så er det alt som skjer rundt oss som gjør at vi føler at presset er stort.
Selvfølgelig kunne vi valgt å bosette oss langt ute i skogen, leve av det naturen gir oss...
Men så er det en gang sånn,
at en inntekt det må vi ha,
klær,mat og andre livsnødvendigheter...
I samme artikkelen påstår de at det kun er mannen som har fått en liten økning i arbeidsbyrden (nå er denne artikkelen publisert i 2003)
men hva med oss kvinner?
Hvis du ser på tabellen lengre ned i samme artikkel,
så ser du at mennene har mer jobbtid utenom hjemmet enn kvinnene,mens kvinnene har mer tid i hjemmet i forhold til husarbeid.
Nå har jeg en mann som har sin jobb hjemme på gården og som tar mye av husarbeidet,
så jeg er vel heldig i så måte...
Det er vel blitt sånn at kvinnene jobber mer utenom hjemmet nå,
selv om mange prøver å jobbe redusert for å kunne være hjemme med ungene mens de er små.
I denne artikkelen fra 2003 på Forskning.no
mener de at man ved å trøste skrikende barn hjemme
lettere kan takle grinete kollegaer på jobb...
"Sånne positive overføringer mellom jobben og hjemmet er hverdagen full av
og tidsklemma er ikke bare negativ."
En god balanse mellom arbeid og familie er viktige byggesteiner for en sunn sjel i et sunt legeme, i følge Siw Tone Innstrand,
forsker ved Senter for helsefremmende forskning ved NTNU.
Hvis du har lyst til å gjøre noe med hverdagen din og er en av dem som strever med tidsklemma,
Print den ut og heng den på kjøleskapet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så fint at du vil legge igjen en kommentar, den vil bli videresendt til mailen min ;)