onsdag 14. september 2011

Lavkarbo-brød;)

Etter at vi gikk over til et karboredusert kosthold,brukte jeg litt tid på å finne et brød som jeg var fornøyd med. Det måtte smake godt og mette lenge. Den ultimate brødoppskriften fant jeg her.
Ved å doble oppskriften og senke steketemperaturen litt,fikk jeg et normal høyt brød med god mak og lang metthetsfølelse;)

4 egg
1/2 boks Creme Fraiche
1,5 ts bakepulver
4 ss linfrø
60 gram kruskakli
50 gram sesamfrø
45 gram solsikkekjerner
3 ss olje

Visp først sammen eggene, bland oppi resten av ingrediensene. Rør det hele sammen og hell i en form med bakepapir. Stekes ved 180 gradet i cirka 55 minutter på nederste rille i stekeovnen. (Oppskriften gir cirka 2,25 gram karbohydrater per 100 gram.)
Jeg dobler som sagt ingrediensene og knuser alt av frø med stavmixer/blender.
Da syns jeg brødet blir mer kompakt og minner mer om vanlig brød.
Så steker jeg det på 160 grader nederste rille i 65 minutter;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så fint at du vil legge igjen en kommentar, den vil bli videresendt til mailen min ;)