onsdag 31. august 2011

Menneskeverd...

Jeg har nettopp sittet med klump i halsen og tårer i øyekroken og sett Dokument 2 på TV 2.

Det handlet om Stine og Mari som begge er rullestolbrukere og som lever vidt forskjellige liv.

Mari bor i Oslo,jobber med film og teater og bor sammen med bestevenninnen sin i en leilighet.
Siden hun har personlige assistenter kan hun selv bestemme hva hun vil gjøre og hvordan hun vil leve.

Stine bor i Trondheim og er mot sin vilje plassert på institusjon. Der bor hun sammen med mange andre funksjonshemmede som alle har større og mer krevende behov enn Stine.

Om du får brukerstyrt personlig assistanse er avhengig av hvor du bor. Rundt om i landet bor det over 140 unge funksjonshemmede på alders- og sykehjem.

Underveis i programmet ble det så altfor tydelig for meg,hvor stor forskjell det er på livssituasjonen til alle disse menneskene som bor i vårt land.
Hvor ble menneskeverdet og hensynet til hvert enkelt av disse menneskene av underveis???

Jeg kjenner at jeg blir både sint,fortvila og lei meg når jeg ser programmet!
For hvem er det som har avgjort at Stine skal være nødt til å bå på institusjon sammen med psykisk utviklingshemmede? Hun har et knøttlite rom hvor hun såvidt får snudd rullestolen sin,der sitter hun og venter på å bli lagt,hun må "spørre om lov" til å gå på do og hun må være lagt klokka 24.
Man skal ikke for enhver pris plassere alle disse "som er annerledes" sammen på institusjon,det er lov til å ta hensyn til hvert enkelt tilfelle og gi dem det livet de ønsker med jobb,utdanning og det å kunne bestemme over sitt eget liv.

Heldigvis slutter programmet med at Stine nå studerer journalistikk og bor i egen leilighet og har fått innvilget personlige assistenter slik at hun kan få et liv som andre på sin egen alder.
Men jeg tar meg likevel i å tenke på alle de andre der ute som så gjerne ville hatt de samme mulighetene...
Hva om dette gjaldt meg? Hva om jeg ble "stengt inne" på en institusjon sammen med mange andre og ikke fikk bestemme over mitt eget liv??? Velstands-Norge i et nøtteskall...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så fint at du vil legge igjen en kommentar, den vil bli videresendt til mailen min ;)